Afsluiting

Afsluiting van energie
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Ben je afgesloten van energie omdat je een betalingsachterstand had/ hebt?

De energieleverancier kan ervoor kiezen om het contract eenzijdig te ontbinden en geeft dit door aan de netbeheerder of te wel er vindt afsluiting plaats. In Nederland is het verplicht om als huiseigenaar/huurder/bewoner een energieleverancier op je adres te hebben. Je zult maximaal twee brieven ontvangen van de netbeheerder dat je een nieuw energiecontract af moet sluiten. De nieuw gekozen leverancier mag een kredietcontrole uitvoeren om te controleren of je een betalingsachterstand hebt. Is dit het geval dan kan de energieleverancier een bankgarantie of waarborgsom vragen.

Belangrijk is dat je te allen tijde een afsluiting probeert te voorkomen, omdat de kosten dan nog hoger zullen zijn.

Je moet bij afgesloten worden niet alleen de borgsom aan de energieleverancier voldoen, maar ook de aansluitkosten aan de netwerkbeheerder betalen. De borg krijg je terug, maar de aansluitkosten ben je kwijt. Dit ligt in de meeste gevallen tussen de € 200 en € 400, – , afhankelijk van je netbeheerder. En of de afsluiting binnen in de meterkast is of buiten je huis plaats vindt.