Deur aan deur verkoop toelichting

Geen deur aan deur of telefonische verkoop geen telefonische verkoop voor (zakelijk) stroom
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Deur aan deur verkoop, wie kent het niet? Energiecontracten worden vaak aan de deur verkocht.

De vriendelijke verkoper komt aan de deur met een verhaal dat iedereen in de wijk mag profiteren van een speciaal aanbod. Dat klinkt goed. Helaas zijn deze aanbiedingen vaak niet het voordeligste voor je. Ze noemen je de voordelen waar je wel zo’n € 300,- op kunt besparen? Is dat ook zo? Logischerwijs geredeneerd is het antwoord: nee. Waarom niet?

Waar is het voordeel op gebaseerd?

  • Denk bijvoorbeeld aan je verbruik. Heb je zonnepanelen? Dan is je stroomverbruik al gauw minder.
  • Weet de verkoper wat je nu betaalt per jaar?

Je zult zien als je zelf gaat kijken en vergelijken dat je een veel helderder beeld hebt van wat je nu werkelijk kunt besparen. De welkomstpremie waar de energieverkoper het over heeft, bieden heel veel energieleveranciers aan.

Het niet de voordeligste oplossing

De deur aan deur verkoop. De verkoper moet naar je toe reizen, krijgt salaris en de administratie vergt veel tijd. Deze kosten moeten allemaal terugbetaald worden. Dus zal je nooit je optimale voordeel met een overstap naar de betreffende energieleverancier krijgen, dan wanneer je zelf op onderzoek uitgaat. Zorg ervoor dat je duidelijk de prijzen en voorwaarden op papier ontvangt en teken niet wanneer het je niet duidelijk is.

Deur verkoop valt onder de colportagewet

Dat is een wet die de consument moet beschermen tegen agressieve verkopers. Wanneer je je rechten weet, gebruik ze dan tegen de deurverkoper als je het er niet meer eens bent.

  • Vanaf 13 juni 2014 zijn de regels nog eens aangescherpt:
  • De verkoper moet je alle informatie geven. Zoals de wettelijke bedenktijd van 14 dagen en hoe je van de koop af kunt komen.
  • Je moet alles  op papier ontvangen, zodat je kunt teruglezen wat je hebt gekocht.

Doet de verkoper dat niet? Dan wordt de bedenktijd verlengd met twaalf maanden tot het moment dat je wel de juiste informatie ontvangt. Vanaf dat moment geldt de wettelijke 14 dagen bedenktijd weer.

Hoe ga je om met energieverkopers aan de deur?

Dus de volgende keer dat ze weer aan de deur komen:

  1. bedank je vriendelijk en zeg je dat je het zelf wel uitzoekt.
  2. Je vraagt het aanbod te mailen en denkt er over na.

Overigens dit laatste doen ze vaak niet. Het is of meteen aan de deur of niet. Ze zullen je altijd vertellen dat je het beste nu kunt tekenen want je hebt toch 14 dagen de wettelijke tijd om te annuleren. En dat klopt ook maar als je het vergeet te annuleren of niet weet hoe te moeten annuleren zit je er alsnog aan vast.

Let wel op: dat het ook écht alleen een offerte betreft (géén nieuw contract)

Het advies is dan ook: vergelijk zelf online op wanneer het jou uitkomt.