Contractbreuk energie is wanneer een contract tussentijds door een van de partijen wordt opgezegd. Wanneer je tussentijds overstapt naar een andere energie leverancier terwijl je energiecontract nog voor een bepaalde periode loopt (een energiecontract met een vaste einddatum), is er sprake van contractbreuk met de energie leverancier.
Het kan ook zijn dat de leverancier tussentijds het contract ontbindt.
Dat kan gebeuren wanneer je bijvoorbeeld je betalingsverplichting niet na komt en een betalingsachterstand hebt opgebouwd. Je moet dan op zoek naar een nieuwe leverancier. De kans is groot dat er dan een borgsom wordt gevraagd door de nieuwe leverancier.
De tussentijdse contractbreuk met de energie leverancier hangt samen met een opzegvergoeding.
Deze krijg je in rekening gebracht wanneer er nog een afgesproken periode van stroom en/of gaslevering overblijft. De leverancier heeft immers al energie voor je ingekocht. Ze lopen inkomsten mis als het contract verbroken wordt. De opzegvergoeding is afhankelijk van het type contract dat je hebt.
Heb je een contract voor onbepaalde tijd, dan wordt deze stilzwijgend verlengd voor een variabel tarief. Wat betekent dat je dan geen opzegvergoeding hoeft te betalen indien je het contract opzegt. Wel heb je een opzegtermijn van 30 dagen.
Wil je de hoogte van de opzegvergoeding weten?
Check eerst bij je huidige energieleverancier hoe lang je contract nog loopt. Je energiecontract vind je bij de inlogomgeving van je energieleverancier, in je mailbox of in je klapper. Bellen met je leverancier kan natuurlijk ook. Als dit bekend is, kun je de hoogte van de boete via deze link terugvinden.
Soms kan het zijn dat je ondanks voor het betalen van een opzegvergoeding tóch voordeliger uit bent bij een andere leverancier. Dat is voornamelijk het geval wanneer de energietarieven sterk zijn gedaald. Kijken en vergelijken kan dus geen kwaad.
Het advies blijft dan ook, stap jaarlijks over om het maximaal voordeel te halen.