Waarom komen leveranciers met een terugkom aanbod?
Veel energiemaatschappijen werken zo. Geen enkel bedrijf vindt het prettig als ze hun klant verliezen. Je hebt immers veel geld binnengebracht met het betalen van je energierekeningen. Callcenters worden er op los gelaten om de lijst met klanten die de maatschappij verlaten hebben, weer eens na te bellen met een aanbod oftewel een terugkom aanbod. De eerste paar keren dat je een anoniem nummer ziet, denk je “ach laat maar zitten” het zal wel weer reclame zijn. En dit is in de meeste gevallen ook zo.
Maar toen verwachtte je toch nog een telefoontje, en ja anoniem, je neemt toch maar op. En hups, daar heb je weer die “oude” leverancier met het standaard vriendelijk babbeltje. Mail het me maar, zeg je dan.
“Nee, dat kan niet” want eerst moet alles verteld worden. Je verbruik van stroom en gas per jaar, die ken je waarschijnlijk niet uit je hoofd. Ja een aantal mensen wel die er vaak mee bezig zijn. Gegevens zoals, bij welke leverancier je nu zit. Huh, ze weten toch wel welke nieuwe leverancier het contract heeft opgezegd?! De callcenter medewerkers dus schijnbaar niet , enfin, of je huisgegevens etc. kloppen.
En weet je je verbruik gegevens op dat moment niet? Dan nemen ze het verbruik wat de leverancier weet, uit de tijd dat je klant was.
Bedragen worden genoemd door de vriendelijke medewerker, ondertussen duizelt het je voor de ogen (en in de oren). Het zal wel, denk je.
En natuurlijk hoort daar ook een extra bonus bij. Je krijgt ook nog eens 100 Euro (of meer) aangeboden, als je een contract afsluit voor 3 jaar (ze komen niet met dit aanbod voor 1 jaar, nee klantenbinding heet dit).
Maar hoe zit dat dan met de opzegvergoeding (boete) bij je nieuwe leverancier?
Je bent immers net overgestapt of al een tijdje geleden. Ja, zegt de vriendelijke medewerker: “die nemen we ook voor u over”.
Wat moet je nu doen?
Je kunt zeggen, “nee bedankt, hier heb ik geen interesse in”. Voor als je dit nog niet gezegd had aan het begin van het gesprek.
Of je zegt: “Zit ik hier nu aan vast als ik nu telefonisch: ja, zeg?”
Nee, zegt de medewerker want het is immers een fatsoenlijk bedrijf wat zich aan de wettelijke regels houdt.
Nou in dat geval worden alle gegevens nog eens doorgesproken en opgenomen, zodat het wettelijk allemaal tip top is.
“We mailen het contractaanbod (nee het is geen offerte of aanvraag) naar uw mailadres en als u op de button drukt – akkoord – (of – versturen- of dergelijke), wordt het proces direct in werking gezet”.
En als ik niet druk? “Dan is er niks aan de hand”, zegt de vriendelijke medewerker.
” We bellen u dan wel na 1 à 2 weken om te vragen wat de reden is waarom u niet overstapt.”
Dus?
je kunt gerust de mail toe laten komen en niet op een (gekleurde) button drukken. Bekijk wel het aangeboden contract van het terugkom aanbod in de bijlagen, met alle gegevens en prijzen, om deze op je gemak door te nemen. Dan ga je met precies die zelfde gegevens het internet op en ga je kijken en vergelijken met andere aanbieders. Of je laat het mij uitzoeken.
In 95% van de gevallen zul je zien dat je echt niet voordeliger uit bent, als je hier op ingaat. Zelfs met de mooie terugkomstpremie die je krijgt aangeboden.Dus je kunt: òf bij je huidige leverancier blijven òf je benadert een nieuwe leverancier met de vraag of ze je boete willen overnemen.
Let wel op de kleine lettertjes als je dit principe wilt toepassen via een energievergelijker. De nieuwe aanbieder die hier op staat, zal niet zo happig zijn om ook nog je boete over te nemen want deze geeft al royale welkomstpremies via de vergelijkers.
Conclusie:
Al met al loont het zich om contracten voor een 1 jaar af te sluiten. Al is het wel zo dat de grotere maatschappijen vaak een boete graag overnemen, die verdienen ze immers terug door de hogere leveringstarieven verwerkt in je nieuwe contract.
Dus word je nog een keer gebeld door je oude leverancier, zeg niet meteen nee, maar laat het contract gewoon toekomen, kijk en vergelijk en trek daar je voordeel uit.
En voor de ondernemers die aan huis werken?
Voor de zakelijke ondernemers aan huis, geldt dit overigens niet. Ben je ondernemer aan huis? Dan heb je geen consumenten bescherming van 14 dagen. En in de meeste gevallen is een zakelijk energiecontract ook niet nodig. Het verbruik is immers “consumenten” verbruik. Dus gewoon een consumenten contract afsluiten. En niet laten overhalen aan de telefoon want voor je het weet zit je er aan vast.